mandag 15. mars 2010

NÅR KOMMER VÅREN?


I går trodde vi på vår. Sol, nesten ikke vind, tørre fine gater. Selv kråka, som har reir i det store treet ved huset vårt, var "hjemme" og satt på reirkanten sin en stund. Så ut som hun planla vårens prosjekt. Men i dag er det igjen minus 8 grader og kald vind. Vi holder oss inne, og lar oss kjøre hvis vi må ut noen ærend. Så da fant jeg dette bildet. Bildet er tatt i landsbyen vår i Andaluzia. Jeg vil å plante et slikt i hagen min der. Treet blomstrer som regel i mai, på bar kvist, og er et utrolig vakkert.

Jeg synes også det er rart at jeg savner våren slik nå. Hjemme er jeg egentlig glad i vinter. Skiløypene utenfor hytta på Hardangervidda er vakre, hvite og akkurat passe krevende for en god tur.
Det må ha noe med at vinter midt i Moskva er ganske kaldt, og det å gjøre noe ute her er utfordrende. Jeg lurer på hvordan russerne greier sitt vinterliv i byen. Det gjelder spesielt de yngre. I helgene er parkene fulle av grupper unge mennesker på piknik! De har med mat og drikke og vet akkurat hvordan de skal innrette seg slik at de holder varmen og har det hyggelig. Sammenlignet med det er jo jeg en superpyse, for helt ærlig ser jeg ikke for meg skitur på vidda uten at turen ender i en god varm hytte. Slike varme hus er mangel for en stor del av Moskvaungdommen. Når de skal møte venner går de i parkene, ellers må de sitte inne sammen med foreldre og besteforeldre, og det blir jo ikke det samme.

2 kommentarer:

  1. Ser ut som om vi har det litt forskjellig ja.Kanskje gir det disse unge på piknik veldig gode minner og en blir sammensveiset.Her gjemmer alle seg i sine egne hus. Før i tiden lekte vi jo i gatene her også. jeg husker det med glede. Nå ser vi ingen barn i gaten. De er med på arrangsjerte ting,
    Ønsker deg en fin uke

    SvarSlett
  2. Å være sammen er svært viktig her. Man tar gjerne en eller to ekstra stasjoner på Metroen for "å være sammen". Og piknikkene vi ser i parkene både nå om vinteren og selvsagt om sommeren, ser alltid ut som svært hyggelige begivenheter. Jeg har aldri sett bråk og uro ved slike anledninger. Så jeg er sikker på dette er med og skaper gode minner for ungdommene her.
    Fin uke til deg og

    SvarSlett